آخرین ترانه ی باران

هیچ کس تردامن نیست ـ دیگران می پوشند ومابرآفتاب نهاده ایم ـ شمس تبریزی

آخرین ترانه ی باران

هیچ کس تردامن نیست ـ دیگران می پوشند ومابرآفتاب نهاده ایم ـ شمس تبریزی

فقروفساد وتبعیض عوامل رشد اعتیاد..........سهیک

 

 

فقروبیعدالتی وتبعیض وفساد عامل رشد وگسترش اعتیاد درایران ............ سهیک 

امروزگسترش اعتیاد درایران به مرحله ای بحرانی رسیده است وبنا برآخرین آمارها بیش از یک ملیون ودویست هزارنفر درایران به این بلای هستی سوزمبتلا گریده اند.

طبق آمارهای کارشناسان سن ابتلا به اعتیاد درایران کاهش یافته و به طبقه نوجوانان رسیده است که این زنگ خطری بزرگ درگوش مسئولین ایران را به صدادرآورده است.

برای مبارزه این چالش زندگی هستی سوز چه باید کرد؟

 الف – زمینه شناسی – فقر وتبعیض و وبیکاری وعدم وجود جایگزین مناسب برای برپرکردن ساعات فراغت نو جوانان وجوانان از جمله علل وعوامل مهم گرایش این گروه سنی بسوی اعتیاد می باشند.

از آنجا که عوامل یاد شده برآیندی از شرایط اجتماعی _ اقتصادی _ فرهنگی می باشند لذا بدون مبارزه با این عوامل تعین کننده وزمینه ساز هرگونه مبارزه ای با این پدیده زیانبار بدونبازده ونتیجه خواهد بود.

ب- بستن مبانی ورودی مواد مخدربه ایران- متاسفانه کشورما درجوار کشورافغانستان قراردارد که بیش از نیمی ازمواد مخدر مصرفی جهان دراین کشور تولید وبه دیگرکشورها ترانزیت می گردد ولذا برای جلوگیری از ورود مواد مخدراز این کشور بایستی  میان این دوکشورمرزهای ورودی را کاملا تحت کنترل قرارداد و صد البته مرزبانانی  را جهت این کنترل بکار گرفت که ازسطح زندگی قابل قبولی برخوردار باشند چراکه قاچاقچیان مواد مخدر با پرداخت رشوه به مرزبانان به راحتی محوله های خود را به کشورها وارد می نمایند.

 از آنجاکه تامین  زندگی مرزبانان به حدی  که به هیچ قیمتی حاظر به  دادن مجوز ورود به قاچاقچیان مواد مخدر به کشور نگردند خود موئلفه ای از مبارزه با فقر وبیکاری وتبعیض است درکل جامعه ایران بحساب می اید لذا کنترل مرزی نیز تا زمان رفع این چالشها ی اجتماعی  کارساز نخواهد بود.

پ- مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر- پخش مواد مخدر درهمه کشورها از جمله ایران بوسیله باند های مافیایی صورت می گیرد  و سرگردگان این باند ها با استفاده از امکانات مادی وسیع هرگزخودرا درتیررس قانون قرا نمی دهند بنا براین دستگیری افراد خرده پا و پخش کننده های خیابانی هیچ گونه خطری را متوجه سران مافیا نمی کند لذا باید به سراغ مهره درشت ها رفت وآنها یی را بدام انداخت که با پرداخت رشوه  وهدایا ونفوظ درمراکز امنیتی  برای این تجارت جنایت کارانه خود  دارای حیاط خلوت وحاشیه امنیتی هستند.

ت- درمان وآینده سازی برای معتادان- درکنار مبارزه برای ازبین بردن زمینه های گرایش به مواد مخدر باید به فکر درمان معتادان نیز بود و برای اینکار نیاز به مراکز درمانی رایگان وکاملا ایزوله شده می باشد برای نمونه بهتراست یکی از جزایر ایران را به این امراختصاص داد و دراین گونه مکان ها درکنار درمان کارگاه های کاری ومراکزبازپروری ایجاد نمود تا این قربانیان بتوانند با اشتغال بکار از رخوت دوران اعتیاد را از جسم خود بیرون کرده وبا استفاده ارامکانات ورزشی به بازسازی جسمی _ فیزیکی خود بپردازند.

آینده سازی برای معتادان بهبود یافته یکی از مهم ترین الزامات درراه رفع به سازی شخصیتی آنهاست و لذا دراختیارقراردادن شغلی مناسب برای این گریختگان ازبند اعتیاد گاهی مهم برای بازگرداندن آنها به جامعه می باشد وبدیهی است اگر بهبود یافتگان روزنه ای تازه از امید پیش روی خود نبینند دوباره بسوی اعتیاد روی خواهند آورد وبنابراین رها کردن این نجات یافتگان تنها پس ازمدتی درمان به حال خود هیچ گونه حاصلی درراه مبارزه واقعی علیه اعتیاد بشمارنمی رود.

نتیجه :: اشاعه وگسترش اعتیاد درایران آینده نوجوانان وجوانان ایران را با خطری جدی روبرونموده است ولذا چاره جویی برای حل این چا لش اجتماعی بایستی بگونه ای جدی در دستور کارمسئولین حکومت ایران قرارگیردو لذا هرراه حل کوتاه مدت ومقطعی که تمامی ابعاد این فاجعه را دربرنگیرد ضمن بی نتیجه بودن این شائبه را قدرت می بخشد که باتوجه به دردسترس بودن وفراوانی مواد مخدر درجامعه قدرت ویا قدرت هایی که ازنوعی مصونیت قانونی برخوردارند درگسترش این آفت زیانبار اجتماعی نقش دارند.

نظرات 1 + ارسال نظر
سارا 25 - مهر‌ماه - 1387 ساعت 11:04 ب.ظ http://www.mi118.com/Register.aspx?Ref=78910

سلام . می خواستم بدونم می شه روی شما حساب کرد ؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد