آخرین ترانه ی باران

هیچ کس تردامن نیست ـ دیگران می پوشند ومابرآفتاب نهاده ایم ـ شمس تبریزی

آخرین ترانه ی باران

هیچ کس تردامن نیست ـ دیگران می پوشند ومابرآفتاب نهاده ایم ـ شمس تبریزی

نگاهی به مقوله فرهنگ............................سهیک

نکاتی پیرامون فرهنگ وجامعه…………….سهیک

 

فرهنگ چیست؟

فرهنگ عبارتست ازمجموعه ای ازآداب وسنن وآئین هاوباورها که درمیان یک قوم وقبیله و اجتماع ویا درمقیاسی

بزرگترمردم یک محدوده جغراقیایی ویژه بنام کشور مورد مفقبولیت نسبی همگان قرارگیرد.

اگرچه دردیروزهای دورفرهنگ به جمعی محدودازنوع نگرش خاص آداب و رفتارآئینی اطلاق می شد ولی امروزه پهنه تعریف فرهنگ بسیارگسترده گردیده و به تمامی اموری که نوعی به زندگی اجتماعی بشرپیوند دارند تعمیم یافته است…

بنابراین امروزه برخلاف گذشته باگسترش ودانش ودست آوردهای حاصل از آن فرهنگ ازحالت ایستایی و انجماد جارج گردیده وبه نهادی پویاتبدیل شده که دارای عنصرنوآوری و تغییروبهینه سازی می باشد.

 

تبادل فرهنگی چیست؟

 

امروزه در اثررشد وگسترش شهرنشینی و تمدن وفراوانی دست آوردهای علمی درزمینه ای پرشتاب پیوندها و ارتباطات بین مردم در جوامع مختلف تاثیرپذیری وانتقال فرهنگها ورسوم وآداب وسنتهابه نهایت اوج خودرسیده است بنابراین در این اختلات فرهنگی برخی فرهنگها که به روزوازجنس زمان و زمانه نیستند جایشان را به فرهنگ هایی خواهند داد که ازآخرین دست آوردهای بشردرهمه زمینه هااستفاده بهینه نموده اند.

بنابراین دراین پیکارفرهنگی بی تردیددراثرمرورزمان فرهنگ های پویاوبروزشده برجای فرهنگ های ایستا ومنجمد وغیرقابل تغییرخواهند نشست.

 

آیا اصطلاح تهاجم فرهنگی وجود واقعی دارد؟

 

به باورمن هرگزچراکه فرهنگهای پویا بعلت ازجنس زمان بودن وبا امکانات امروزی خودبخودگسترش می یابند ولذا باهیچ ترفند وایجاد سد و مانع نمی توان گسترش آنرا جلوگرفت.

بنابراین این اصطلاح را کسانی برزبان می رانند که ناامیدانه درپی حفظ ونگهداری فرهنگها و آداب و رسومی هستند که با شتاب بسوی بایگانی فرهنگهای ازرده خارج شده و بی کیفیت وگاها مضردرموزه فرهنگهای عصرماقبل دوره خردگرایی بعنوان بخش ایستایی فرهنگ گذشته گان به نمایش گذاشته شوند.

بنابراین نسبیت فرهنگی ! را درهمین راستا باید معنی نمود…

 

درترازوی شخص بی فرهنگ……………………..این محقرچه  وزن دارد و سنگ….