آخرین ترانه ی باران

هیچ کس تردامن نیست ـ دیگران می پوشند ومابرآفتاب نهاده ایم ـ شمس تبریزی

آخرین ترانه ی باران

هیچ کس تردامن نیست ـ دیگران می پوشند ومابرآفتاب نهاده ایم ـ شمس تبریزی

نگاهی به مقوله فرهنگ............................سهیک

نکاتی پیرامون فرهنگ وجامعه…………….سهیک

 

فرهنگ چیست؟

فرهنگ عبارتست ازمجموعه ای ازآداب وسنن وآئین هاوباورها که درمیان یک قوم وقبیله و اجتماع ویا درمقیاسی

بزرگترمردم یک محدوده جغراقیایی ویژه بنام کشور مورد مفقبولیت نسبی همگان قرارگیرد.

اگرچه دردیروزهای دورفرهنگ به جمعی محدودازنوع نگرش خاص آداب و رفتارآئینی اطلاق می شد ولی امروزه پهنه تعریف فرهنگ بسیارگسترده گردیده و به تمامی اموری که نوعی به زندگی اجتماعی بشرپیوند دارند تعمیم یافته است…

بنابراین امروزه برخلاف گذشته باگسترش ودانش ودست آوردهای حاصل از آن فرهنگ ازحالت ایستایی و انجماد جارج گردیده وبه نهادی پویاتبدیل شده که دارای عنصرنوآوری و تغییروبهینه سازی می باشد.

 

تبادل فرهنگی چیست؟

 

امروزه در اثررشد وگسترش شهرنشینی و تمدن وفراوانی دست آوردهای علمی درزمینه ای پرشتاب پیوندها و ارتباطات بین مردم در جوامع مختلف تاثیرپذیری وانتقال فرهنگها ورسوم وآداب وسنتهابه نهایت اوج خودرسیده است بنابراین در این اختلات فرهنگی برخی فرهنگها که به روزوازجنس زمان و زمانه نیستند جایشان را به فرهنگ هایی خواهند داد که ازآخرین دست آوردهای بشردرهمه زمینه هااستفاده بهینه نموده اند.

بنابراین دراین پیکارفرهنگی بی تردیددراثرمرورزمان فرهنگ های پویاوبروزشده برجای فرهنگ های ایستا ومنجمد وغیرقابل تغییرخواهند نشست.

 

آیا اصطلاح تهاجم فرهنگی وجود واقعی دارد؟

 

به باورمن هرگزچراکه فرهنگهای پویا بعلت ازجنس زمان بودن وبا امکانات امروزی خودبخودگسترش می یابند ولذا باهیچ ترفند وایجاد سد و مانع نمی توان گسترش آنرا جلوگرفت.

بنابراین این اصطلاح را کسانی برزبان می رانند که ناامیدانه درپی حفظ ونگهداری فرهنگها و آداب و رسومی هستند که با شتاب بسوی بایگانی فرهنگهای ازرده خارج شده و بی کیفیت وگاها مضردرموزه فرهنگهای عصرماقبل دوره خردگرایی بعنوان بخش ایستایی فرهنگ گذشته گان به نمایش گذاشته شوند.

بنابراین نسبیت فرهنگی ! را درهمین راستا باید معنی نمود…

 

درترازوی شخص بی فرهنگ……………………..این محقرچه  وزن دارد و سنگ….

نظرات 15 + ارسال نظر
..... 9 - دی‌ماه - 1384 ساعت 05:05 ب.ظ http://www.doroghcity.blogsky.com

من امیدوارم به این کشاکش زندگی..
به جای من بخند!

مهدی 9 - دی‌ماه - 1384 ساعت 05:41 ب.ظ http://www.taranombahari.blogfa.com

زیر بارون گریه کردم تا تو اشکمو ببینی .
نگاه اولت بر من اثر کرد
نگاه دومت دیوانه ام کرد
نگاه سومت عاشق ترم کرد
نگاه آخرت خاکسترم کرد
سلام مثل همیشه عالی بودمنم به روزم منتظرت هستم موفق باشی
یا حق

آرش 9 - دی‌ماه - 1384 ساعت 05:50 ب.ظ http://lonely-tree.blogspot.com

با درودی گرم...
بنده تا حدودی با شما هم نگر هستم در این راستا....البته باور دارم که تهاجم فرهنگی لاقل در اجتماع ما به این صورت تابیر شده است که با هجوم نا بهنگام فرهنگی کاملا متضاد با فرهنگ موجود (چه خوب چه بد)همراه است.....همانطور که فرمودین مقوله ی فرهنگ نیاز به مجال و عرصه ی تاریخی بسیاری دارد و باید در طی سال ها شکل گیرد.....به نظر بنده اینکه فرهنگی یک شبه وارد جامعه می شود همان تهاجم فرهنگیست و آثار شومی در پی دارد که در جامعه ی کنونی ایران شاهد آنیم....مانند عریان نمایی....تجمل گرایی غربی و ...تبادل فرهنگ مساله ی مفیدی است «اگر» با زمینه های قبلی باشد....در هر صورت سپاس گذارم از تعاریف و نگرش های مفیدی که ذر رابطه با فرهنگ ارائه کردین....پاینده ایران

بنفشه 9 - دی‌ماه - 1384 ساعت 10:46 ب.ظ http://banafsheh192.blogfa.com/

تهاجم فرهنگی به نظر من زمانی کار ساز که ملتی فاقد فرهنگ و پایه های قوی باشد.بعد از انقلاب /برای اینکه توجیهی در ازتباط با مشکلات جامعه داشته باشند دو کلمه پیدا کردند و از ان به عنوان حربه برای مبارزه با اطلاع رسانی استفاده کردند.از اینکه فساد و فحشا در جامعه بیداد میکنه حرفی نیست اما ریشه اش را در فرهنگ اخوندیسم باید پیدا کرد بله تهاجم فرهنگی از قم.

علی 10 - دی‌ماه - 1384 ساعت 05:59 ق.ظ http://najvaye-sokout.persianblog.com

سلام/ جالب بود/ ممنون که به من سرزدی/موفق باشی و پابرجا...

هانا 10 - دی‌ماه - 1384 ساعت 11:10 ق.ظ http://www.sokooot.blogsky.com

کسی به بکر ما نیست...کسی به فکر ما شدن..!
سلام عزیزکم.ممنونم که این حقیر رو فراموش نمیکنی.راستش مشکل وب من از قالب هست که من نمیتونم حلش کنم.لطف کن زمان وارد شدن encodingرو عوض کن.
ممنون.آرزوی بهترین ها رو دارم واست

جوجه تیغی 10 - دی‌ماه - 1384 ساعت 06:19 ب.ظ http://sun103.blogfa.com/

کسانی میگویند پایان نزدیک است،
بعضی میگویند بزودی آرماگدون را خواهیم دید.
من کاملا امیدوارم که خواهیم دید.
مطمئنم که میتوان از این برای تفریح استفاده کرد

صبا 10 - دی‌ماه - 1384 ساعت 10:00 ب.ظ http://kouli.blogsky.com

کاش خود بودن را از یاد نبریم......


مجید 10 - دی‌ماه - 1384 ساعت 10:06 ب.ظ http://ehsasi.blogsky.com

سلام ای دوست عزیز
من دوباره پیدام شد (خنده)
راسته که میگن خدا همیشه به فکر بنده خودش است
خدا کاار منا سریع حل کرد تا بازم بتونم بیام پیش شما
من الان اپ کردم دوست دارم بیای به وبلاگم و نظر هم بدی
امیدوارم همیشه موفق و پیروز باشی

پرند* 10 - دی‌ماه - 1384 ساعت 11:12 ب.ظ http://www.taraneh67@persianblog.com

سهیک نازنین سلام
خوبی عزیز؟

درسته همیشه فرهنگهای ضعیف وناپایدارباید درفرهنگهای قوی و پایدارذوب شوند.

واین داستان تهاجم فرهنگی یعنی ضعیف وآسیب پذیربودن فرهنگهای نا پایدار ونماندنی

مانندهمیشه آموختم
سالم وسرحال باشی عزیز

صفرزن کبیر 11 - دی‌ماه - 1384 ساعت 12:31 ق.ظ

قابل توجّه اُمت همیشه در زیر صحنه حزب الله به ویژه <A HREF="http://zohour.mihanblog.com/" REL="nofollow">خلاشوران</A> و <A HREF="http://hezbollah14.persianblog.com/" REL="nofollow">خایه مالان</A> ذوب شده در قباهت

به اطلاع شما چماق بدستان عرب صفت میرسانیم که دارندگان این <A HREF="http://hadid-group.blogspot.com/" REL="nofollow">خــلا</A> به طرز فجیعی در زیر عمل " الله پسندانه " لــواط که در حوزه علمیه قم به وقوع پیوسته ، هک گردیده اند و برای بقاء عمر احتیاج به کمی خودگذشتگی ازطرف شما عزیزان دارند. به همین جهت از شما عزیزان خواهشمندیم با بواصیل چرب شده هر چه زوتر به کمک این عزیزان بشتابید .


<A HREF="http://sefrzane.persianblog.com" REL="nofollow">صفرزن کبیر</A>

اردشیر دولت 11 - دی‌ماه - 1384 ساعت 12:50 ق.ظ http://ardeshird.blogspot.com

دوستان عزیز و هموطنان گرامی
دلارا دختر 19 ساله ایرانی که هنگام جرمی که به او وصله شده فقط 17 سال داشت محکوم به اعدام شده است. تا کی ما می خواهیم هر چه که این دم و دستگاه فاسد و پر از رشوه و فاقد صلاحیت رژیم اسلامی به ما می گوید باور کنیم؟ شما چطور می توانید رژیمی که خود میدانید تا چه اندازه فاقد صلاحیت در هر مورد است را در مورد حکم دادگاه هایش که از بیخ فاسدند را بدون کمترین اعتراضی قبول کنید؟ خواران و برادران و دوستان و هموطنان ما را به راحتی به قتل می رسانند وما هیچ نمی گوییم. بیایید تا این دستگاه رعب و وحشت رژیم را با حمایت و فشار های بین المللی از کار بیاندازیم تا با ترس کمتری بتوانیم در مقابل این رژیم فساد و ضد زن و ضد جوان و ضد بشری بایستیم و مقاومت کنیم.

دوستان این شاید برای شما که بسیاری از این گونه اعدام ها را دیده اید و یا در موردش خوانده اید یکی دیگر باشد و فردا همه بکار خویش بروید واین یکی هم بد ست فراموشی سپرده شود. اما وجدان خود را چه گونه می خواهید آرامش دهید وقتی می دانید که این رژیم هموطنان ما را هرگاه که بخواهد به راحتی جرم های بی پایه و بی اساس به آنها می بندد و به قتل می رساند؟
پس بیایید و از این به بعد در مقابل حکم های اعدام هموطنانمان ولو اینکه به حکم فاقد صلاحیت رژیم مجرم شناخته شوند اعتراض کنیم.

لطفآ متنی را در این مورد در وبلاگتان قرار دهید و مرا آگاه کنید تابا یک حمایت گسترده در این رابطه برای نجات جان دلارای احتمالآ بیگناه قدمی مثبت بداشته باشیم. من متنی را به اینگلیس نوشته ام که شما- اکر می خواهید- می توانید در وبلاگتان قرار بدهید.

موفق باشید

دوستار شما و دوستار حقوق بشر

اردشیر



Delaraa Darabi, a 19 year young Iranian girl, is sentenced to death by hanging by the Islamic regime’s incompetent courts. She was only 17 at the time of her alleged crime. However, her conviction may well be unsafe and doubtful as at the time, she was led to believe, by her boyfriend and an accomplice, that if she falsely confessed to the killing she would not be sentenced to death as she was under aged and they would both escape the death penalty. We appeal to the international organisations around the globe to intervene to stop this illegal state killing of Delaraa and at least demand a proper retrial of her case in which the entire evidence against her can be properly scrutinised by an experienced advocate and in the event of her being found guilty beyond reasonable doubt, her sentence be replaced with a lesser punishment. Needless to say that the death penalty against persons who committed their crime when under 18 is against the United Nations International Convention on the Rights of the Child. Iran signed that convention nearly 14 years ago and has ratified it.

anaatena 11 - دی‌ماه - 1384 ساعت 11:33 ق.ظ http://www.ba2.blogfa.com




با سلام
وبتو دیدم خوب بود دستت درست
به من سر بزنی خوشحال میشم

این که چه داشته باشی ، چه کســــی باشی ، کــــجا باشی یا مشغول چه کاری باشی تو را خوشبخت یا بدبخت نمی کند.
فکرتو، تو را خوشبخت یا بدبخت میکند.


هادی 11 - دی‌ماه - 1384 ساعت 12:12 ب.ظ http://www.blackheart.blogfa.com

تمام هستی عالم تو هستی
نیاز و راز شبهایم تو هستی
تمام حرفهای بی بهانه
در ان شبها تک اوازم تو هستی
تمام نم نم باران تو هستی
یگانه عشق اسانم تو هستی

عالی بود .من هم به روز هستم.به من هم سر بزن

رعنا 11 - دی‌ماه - 1384 ساعت 03:00 ب.ظ http://asireshab.blogspot.com

درود بر تو سهیک عزیز.کاملا با شما موافقم از بین رفتن این فرهنگهای عقب افتاده نتیجه عملکرد ناصحیح و دور بودن از گرایشهای انسانی خود این فرهنگهاست.لذا محکوم به فنا هستند .چرا که انسان میل به کمال دارد وهر انچه که شادی وخوشبختی انسانها را به مخاطره اندازد وازرده کند لاجرم باید از بین برود.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد